- علیرضا پناهیان، خطیب دینی و استاد حوزه و دانشگاه: اینگونه الگوبرداریها اکثرا ناشیانه و یا اساسا غیرمفید و نامتناسب با جامعه ما میباشد و قدرت رقابت رسانه ملی را افزایش نمیدهد ولی گاهی مفید است.
- فرجالله سلحشور، کارگردان یوسف پیامبر(ع): دربرنامه سازی یا باید الگو باشیم که چنین اراده وعرضهای نداریم، یا باید الگوپذیر باشیم که ناگزیر فرهنگ ورای آن را نیز باید بپذیریم.
- محمود فلاح، تهیهکننده "مختارنامه": پیش از طرح ساخت نمونههای ایرانی، در برخی سریالها و مسابقهها شاهد نمونه برداری از چنین برنامههایی بودهایم که این الگوبرداری در مسابقههای تلویزیونی بیش از دیگر موارد به چشم میخورد. الگو برداری از برنامههای ماهوارهای اگر در چارچوب قوانین و ضوابط صدا و سیمای جمهوری اسلامی صورت بگیرد تاثیر منفی ندارد.
- تقی دژاکام، قائممقام مدیر مسئول روزنامه کیهان: من بشدت مخالف این کار هستم، زیرا اولا نشانه انفعال ماست و هم بیتدبیری ما را میرساند به خصوص اگر در اسمگذاری هم همان نامها را استفاده کنیم. بهترین کار، دیدن میدان و انتخاب بهترین شیوه برای حمله و ابتکار عمل است نه برخورد انفعالی و بازی در زمین حریف.
- حسین مسافر آستانه، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد: تقلید هنر نیست، بهتر است در فرم و شکل برنامهها از ابتکار و خلاقیت خودشان بهره بگیرند.
- وحید یامینپور، مجری سابق برنامه "دیروز، امروز، فردا" و کارشناس فرهنگی: بعضا تقلیدهای ناشیانهای دیده میشود.کاش از شیوههای حرفهای برنامهسازی بخصوص در درام و سریالها هم تقلید میشد تا شاهد گسترش سطح نازلی از مجموعههای نمایشی نباشیم. درسریالهای امریکایی گاهی تا ده نویسنده حرفهای روی قصه کارمیکنند ولی بسیاری از مجموعهها وتلهفیلمهای رسانه ملی عجولانه و سردستی تهیه میشود.
- سیدامیر سیاح، مدیرمسئول سایت الف: این وضع نتیجه بستن درهای سازمان به روی جوانان بااستعداد و ایجاد انحصار فاسد برای برنامهسازان سازمان در محیط دور از ارزشها در صداوسیما است.
- محمد عزیزی، مدیرکل اداره چند رسانهای و مسئول سابق روابط عمومی خبرگزاری فارس: رسانه ملی ملزم به تولید برنامههایی با فرهنگ و سلیقه وذوق مردم وکاربران خود میباشد نه الگوبرداری از فرهنگ غربی وارداتی انحرافی و تخریبی که هدفش جزتزریق اهداف پلید وانحراف اذهان به سود خود نیست.
- سیدحسین علوی، سردبیر سایت صراطنیوز: اگر صدا وسیما به وانفسای امروز دچار شده، ثمره تقلید کور از ظواهر شبکههای ماهوارهای است. اسلام قائل به انقلاب در ذات اومانیستی رسانه است. سوالتان را تغییر دهید تا انشاء الله توضیح دهم.
- علیاصغر محکی، مدیرمسئول روزنامه همشهری: با بومی سازی ایدههای موفق موافقم. مشروط به اینکه این ایده پرورش یابد.
- حجتالاسلام بنیاسدی، معاون سردبیر روزنامه خراسان: فرمها اگر سنجیده انتخاب و نسبت به موضوع مناسب سازی شود، میتوان به عنوان قالب از آن در خدمت محتوا استفاده کرد؛ چنانکه قالب فیلم و سریال و انیمیشن به خدمت فرهنگ دینی وملی درآمده است.
- حسن ضابطی، دبیر سابق سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس: مفهوم این کار این است که چیزی برای گفتن نداریم و قدرت ابتکار را از دست دادهایم.
- محمدرضا باقری، سردبیر سابق خبرگزاری برنا: این الگو برداری در شأن جمهوری اسلامی نیست.
- حامد طالبی، خبرنگار سایت مشرق: اگر برنامهای با هویت اسلامی- ایرانی از هر جا الگو برداری شود خوب است. اطلبوا العلم ولو بالصین
- حجتالاسلام جانجانی، روابط عمومی رادیو معارف: ایراد جدی رسانه ملی، تحت تاثیرقرارگرفتن ازفرهنگ جامعه بویژه جوامع غربی است. به تعبیرامام راحل وامام خامنهای، رسانه باید دانشگاه باشد. این تعبیرفرهنگسازی است. ساختن ذائقه جامعه، امروز در دست رسانه ملی است. خروجی جامعه دراین بخش، تعیینکننده میزان موفقیت فعالیت رسانه است. البته نقش دیگردستگاههای فرهنگی نباید غفلت شود.
- محمدعلی بیطرفان، خبرنگار خبرگزاری ایسنا: با توجه به اینکه برنامهسازان ما به طور معمول از فن برنامهسازی و تولید ایده تهی میباشند و هیچ نظارتی بر عملکرد آنها وجود ندارد، نتیجهای جز کپیبرداری حاصل نمیگردد. باید به جای انتقادی که باعث هرج و مرج کردد ستاد برنامهریزی خاص با اهداف و چشمانداز تخصصی ایجاد گردد. البته اعضای ستاد باید حایز شرایط اختصاصی باشند.
- احمدرضا عابدی، خبرنگار خبرگزاری فارس: رفتن به کج راهه. همانند الگوبردارى غلط در بحث علوم انسانى.
- قربان ترخان، مسئول دفتر خبرگزاری صدای افغان در مشهد: من معتقدم اگر برنامهسازان و در رأس آنها صدا و سیما به داشتهها و مبانی فرهنگی اسلامى و ایرانی توجه نمایند و بر اساس آنها به تولید برنامه بپردازند، دیگر نیازی به الگو برداری از ماهواره نیست، ضمن اینکه با بها دادن به تولیدات داخلی، برنامهسازان ما هم به این باور خواهند رسید که اگر بخواهند میتوانند و مهمتر از آن اینکه چرا زمانى که مىتوانیم تولیدکننده باشیم به مصرف کنندگان صرف و بیاراده تبدیل شویم؟!
- مرتضی قمریوفا، فعال رسانهای: اصولا الگوبرداری کورکورانه از فرم برنامههای ماهوره ای نتایج خطرناکی خواهد داشت و نادرست است.
- حجتالاسلام علی سرلک، مسئول نهاد رهبری دانشگاه هنر: این سوالهای مهم پاسخ کوتاه آنهم گویا ندارد. کاش پاسخها برایمان مهم بودند.
- بهروز ساقی، سردبیر سایت فاشنیوز: معمولا کپی برابراصل نمی شود چه رسد به اینکه بخواه دآن را تحتالشعاع قراردهد. راهبردباید مقابله فعال باشد نه مطابقه منفعلانه. درضمن ما باید محتوای متفاوت خود را در ظرف مخصوص آن بریزیم.
- بصیری، سردبیر سایت افکارنیوز: الگو برداری الزاما رفتار غلطی نیست مانند همان کاری که در صنعت انجام میشود اما اگر فقط به همین کار عادت کنیم همیشه دنبالهرو و چند گام عقب خواهیم بود. الجزیره از بیبیسی عربی الگو گرفت اما الان خودش الگو است. الگو برداری شیوه کار را نشان میدهد اما تقویت ارتقا و نوآوری بر عهده ماست.
- شیرزاد، خبرگزاری قدس: چرا ما همیشه دنبالهرو باشیم؟! چرا خود، طراح اصلى نباشیم؟!
- افراسیابی، سردبیر سایت صداقتنیوز: بر اساس نظریات فرهنگ و ارتباطات، هر نوع از مخاطب بر اساس ذائقه فرهنگى خود از تولیداتى استقبال میکند که متناسب با نیازهاى وى ساخته شده باشد. علاوه بر این با نگاهى به تولیدات موفق رسانه ملى درمیِیابیم که برنامههاى مذکور عمدتا برنامههایى جدید و بومى بوده که با توجه به فرهنگ مخاطب ایرانى ساخته شده است اما از جهت تکنیکهای جدید جذب مخاطب که بحثى کاملا جدا از محتوا است، میتوان از شبکههاى مختلف جهانى استفاده کرد.
- قمشهای، خبرنگار خبرگزاری فارس: رویکرد سیاستگذاران برنامههای صدا و سیما در یکی دو سال اخیر و خصوصا پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری مقابله جدیتر با تهاجم همه جانبه برنامههای ماهواره ای بوده است ، شکی نیست که برنامه سازان در جهت آلترناتیوسازی برابر تولیدات ماهوارهای از قالبهای الگو برداری شده از همان برنامههای مهاجم استفاده نمودهاند! گستره این الگوبرداریها از تیتراژ خبر و رنگ پس زمینه دکور گرفته تا نام و سناریو و انتخاب مجری و... وسعت داشته است.
- سیدمجتبی صادقی، خبرنگار: تردیدی نیست که برنامه سازان رسانه ملی می توانند با بررسی فرمی برنامههای ماهوارهای از فضای کلی این برنامهها در مواردی جزئی همچون استفاده از رنگ متناسب با موضوع الهام بگیرند و در تولید برنامهها نوآوری و تنوع و جاذبه ایجاد کنند اما برنامههای ماهوارهای متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی و حتی منطقهای و سیاستهای گردانندگانشان طراحی می شود و در واقع هر برنامه دارای برند مخصوص است و لذا الگوبرداری از آنها به دلیل غیر بومی بودن و شبیهسازی تقلیدی اقدامی نادرست، مغایر اصول حرفهای و البته بی حاصل است.
- امامی، رادیو معارف: الگوبرداری محض در واقع به معنای پذیرش برتری دشمنان در زمینه رسانه است.
- کیاماری، روابط عمومی ایرنا: با نهایت دلخوری از پیدایش وضعیت موجود، زمان زیادی است که شاهد کمبود خلاقیت در رسانه ملی هستیم و نوعی دلخستگی بر تفکرات مدیران و دستاندرکاران آن مشاهده میشود.
- محمد رضایی، رئیس خانه مطبوعات قم: تاکنون پای برنامههای ماهوارهای ننشستم که بخواهم نظری بدهم .اما این رامی دانم تا نظرات مقام معظم رهبری در راستای مهندسی فرهنگی در صدا و سیما اجرایی نشود مشکل صدا وسیما درشکل ومحتوا حل نخواهد شد.
- حسینی، دبیر خبر شبکه سحر: قطعا تداوم این روند موجب میشود که ما به زودی با هجمه عظیمی از برنامههای بی هویت، تکراری و تقلید مواجه میشویم که همین امر قدرت خلاقیت را از برنامه سازان گرفته و رسانه ملی را به سمت رسانهای مصرفگرا سوق میدهد که بسیتر تاسفانگیز خواهد بود.
- الهام ستاری، سردبیر نشریه نهاد رهبری در دانشگاهها: این کار ادامه استیصال، جمود فکری و دستان کهنه غربزدگی قشر روشنفکرنمای عرصه سینما در ایران است.
- مسعود فروغی، فعال رسانهای: باید تاسف خورد به حال صاحب منصبان خط مقدم جنگ نرم که توانایی تولید و ایدهپردازی نو ندارند، همین!
- عبدانی، خبرنگار خبرگزاری شبستان: اولا درجنگ هرسلاحی را باید باسلاح مناسب آن پاسخ گفت. دوما موافقم چراکه برنامههای آنها بر گرفته ازتجارب دهها و شاید صدها بنگاه خبری وتبلیغاتی بینالمللی است.
- فریبرز کلانتری، روزنامه جوان: بزرگترین مشکل برنامههای صدا و سیما آن است که به جای تولید محور بودن، بازار محور شده است.
- موسوی، روابط عمومی دانشگاه امام صادق(ع): اگر از الگوی اسلامی ایرانی استفاده کنند نیازی به الگوی دیگری نیست.
- مهدیپور، فعال رسانهای: رسانهها در یک فضای تعاملی و مشترک فعالیت میکنند. پس ناگزیر از یکدیگر اثر میپذیرند، پس اقتباس فینفسه غلط نیست. اگر الگوبرداری به معنای تقلید صرف و بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی باشد، حتما درست نیست. بازسازی ساده و اولیه برخی برنامههای خاص شبکههای ماهوارهای فارسی زبان با توجه به اینکه زمینه مقایسه را فراهم میکند نوعی تقلید غیرمستقیم است.
- حجتالاسلام اسماعیلی، تهیهکننده برنامه فقه و سیره رادیو معارف: استفاده ازتکنیکهای روز و ساختار و شکل برنامهسازی اگر هدفمند باشد اشکالی ندارد. آنچه خطرناک است نفوذ محتوای آنها است.
- حمزهپور، روابط عمومی دفتر حقوقی رئیس جمهور:اگر برنامهسازی در دست تحصیل کردگان این رشته و اهل فن باشد شاید اصلا نیاز به تقلید نباشد اما کسب ایده در هر صنعتی غیرمعمول نیست. برنامهسازی باید با خلاقیت و بومیسازی همراه گردد.
- سیدحمید حسینی، دبیر سرویس سیاسی روزنامه خراسان: اگر بتوانیم از آن قالب و فرمی که مورد توجه قرار گرفته برای انتقال مفاهیم مورد نظر خودمان استفاده کنیم، کار بسیار خوبی است.
- حامد کلاهداری، کارگردان فیلم "پایاننامه": این کار در شأن صدا و سیما کشورمان نیست.
۹۰/۰۴/۲۹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.