ر?است محترم اجلاس
 
خانم ها ، آقا?ان
 
سلام
 
به عنوان ?ک هنرمند و ف?لمساز شادمان? خود را از برگزار? ا?ن اجلاس ب?ن الملل? آن هم با عنوان عدالت و برابر? ابراز کرده ، از دست اندر کاران ا?ن اجلاس سپاسگزار? م? کنم و ام?دوارم مباحث? که در ا?ن جلسات مطرح م? شود ، پا?ه گذار راه حل‌ها? مف?د و ارزشمند برا? جهان امروز باشد.
 
من به عنوان هنرمند? از کشور ا?ران با گذشته فرهنگ? و تمدن چندهزارساله ، ن?از امروز جهان را به مبحث عدالت کماکان و حت? ب?ش از قرنها? پ?ش احساس م? کنم؛ ز?را برخلاف شعارها و سخنران? ها و مکتوبات گوناگون و با وجود سازمان ها و موسسات ب?ن الملل? مختلف که اهداف خو?ش را گسترش عدالت در جهان م? دانند، هنوز هم گمشد? جهان امروز عدالت است و اگر بخواهم از عمق جان سخن بگو?م با?د اعتراف کنم که عدالت در دن?ا? مدرن مفهوم? است که حت? ب?شتر از جهان کهن به آن ب? توجه? شده است.

به عبارت د?گر ظلم و ستم در جهان امروز حت? ب?ش از گذشته است، اگر قرنها پ?ش ظلم در قالب کشتار و و?ران? و قتل چهره کر?ه و زشت خو?ش را نشان م? داد و نرون ها و چنگ?زها و آت?لاها? خونخوار نماد و سمبل آن بودند ،امروز ستمکار? چهره ا? ز?با و فر?بنده به خود گرفته است و در قالب الفاظ ز?با و دل فر?ب و حت? با چهره عدالت و ن?ک? خود را نشان م? دهد.
 
در دن?ا? امروز از کشتار و فقر و و?ران? چ?ز? کم نشده است . آمار هفته پ?ش سازمان ملل م? گو?د که از هر 8 نفر

اگر حقوق بشر و آزاد? ها? انسان? در سور?ه مورد توجه است، چطور در کشورها? د?گر نظ?ر بحر?ن با زندانها?? پر از مخالفان فراموش م? شود.

در جهان ?ک نفر گرسنه است و به عبارت د?گر 870 م?ل?ون گرسنه در جهان ما وجود دارد.
 
قتل عام و نسل کش? هنوز هم در دن?ا? امروز ادامه دارد: از فجا?ع بوسن?، سربرن?تسا ، حلبچه و صبرا و شت?لا چند سال? ب?ش نم? گذرد و هنوز هم جنا?ات ، کشتار در گوشه گوشه جهان مثل پاراچنار پاکستان ?ا م?انمار ?ا بخشها? مختلف? از آفر?قا ادامه دارد. اما تاسف ا?نجاست که ظالمان ، قاتلان و جنا?تکاران با ظاهر? مردم فر?ب ، چهره ? منج?ان و قد?سان و حت? پ?امبران را بر خود گرفته اند.
 
"تحر?م و فشار" معنا? آزاد? و عدالت به خود گرفته است
 
به "اشغال وتجاوز" نام آزادساز? م?دهند وبه" قتل و ترور" عنوان نجات و رستگار? هد?ه م?کنند و "تحر?م و فشار" معنا? آزاد? و عدالت به خود گرفته است و همه ا?نها به مدد و همراه? هنر و قدرت ب? نظ?ر رسانه ها? امروز ممکن است.
 
رسانه ها هستند که زشت? را ز?با?? جلوه م?دهند. رسانه ها هستند که که جنا?ات را عدالت م? خوانند.
 
من امروز به عنوان ?ک هنرمند مسلمان ا?ران? م?خواهم از دو و?ژگ? رنج آور دن?ا? هنر و رسانه نام ببرم. ا?ن دو و?ژگ? اجزا? جدانشدن? رسانه در عصر تکنولوژ? و مدرن?سم است:
 
?ک/دروغ
 
رسانه ها و هنرمندان امروز به مدد دروغ زم?نه ساز جنا?تها? بعد? س?استمداران شده اند .ا?نها امروز م?کارند آنها فردا درو م? کنند.
 
در ا?نجا م?خواهم از استاد بزرگ دروغ رسانه ها ?اد? بکنم ، سالهاست که از عمر رژ?م خونخوار ه?تلر و آلمان ناز? گذشته است اما هنوز روشها? وز?ر تبل?غات ه?تلر دکتر جوزف گوبلز جار? است و اصول تبل?غات? او تقر?با در همه جا? دن?ا اجرا م? شود.
 
اجازه بده?د چند جمله از او را بخوانم تا صدق گفته ها?م را بپذ?ر?د، او م? گو?د:
 
- دروغ را به حد? بزرگ بگو??د

اگر ا?ران نبا?د انرژ? هسته ا? داشته باشد چرا حکومت اسرائ?ل م?تواند ???کلاهک اتم? در انبار ها? خو?ش پنهان کند و اجازه ه?چ بازرس? به ه?چ نهاد? ب?ن الملل? ندهد.

که ه?چ کس جرات و فکر تکذ?ب آن را نکند.
 
و بعد خودش اعتراف م?کند که: بعض? مواقع دروغها?? م? گفتم که خودم ن?ز از آن م?ترس?دم!
 
پ?شوا?ش ه?تلر ن?ز م?گو?د:
 
اگر دروغ? را مکرراً تکرار کن?د د?ر ?ا زود آن را باور خواهند کرد.
 
گوبلز در جا?? د?گر به ترفند? زشت اما موثر اشاره م?کند ترفند? که در دن?ا? امروز رسانه طرفداران بس?ار? دارد و م?گو?د: اندک? حق?قت را با بس?ار? دروغ در هم ب?ام?ز و به مردم عرضه کن.
 
انتقاد از اسلام هراس? غرب
 
از شما سوال م?کنم آ?ا رسانه ها? امروز دن?ا چن?ن روش? را در پ?ش نگرفته اند؟
 
برا? مثال:
 
خودتان م?دان?د طالبان و القاعده را چه کسان? ساختند و حما?ت کردند؟ کدام دولت ها? غرب? و دوستان منطقه ا? شان پول و امکانات به دامن آن ها ر?ختند و آنان را در جان و مال م?ل?ون ها انسان افغان مسلط کردند و چه کشتارها و جنا?ات به دست پ?روان بن لادن و ملا عمر به وجود آمد.
 
"اندک? حق?قت" ا?ن است:
 
طالبان ظاهر? مسلمان داشتند ، اما "بس?ار?ِ دروغ" ا?ن است که اسلام را مساو? طالبان و القاعده بنام?م و ف?لم ها بساز?م و بذر اسلام هراس? را در همه جهان بپراکن?م فر?اد عدالت خواه? سر بده?م و سپس افکار عموم? جهان را آماده هر حمله نظام? ?ا هر اشغال و تجاوز کن?م.
 
ا?نجاست که ستمکار? نام عدالت و آزاد? را به خود م? گ?رد.
 
ا?ن دروغ پرداز? ها نه فقط گر?بان اسلام را گرفته، که گاه سراغ قوم?ت ها و مل?ت ها ن?ز رفته است.
 
برا? نمونه به عنوان ?ک ا?ران? با تاسف ناگز?رم از ف?لم "س?صد" نام ببرم که در آن ا?ران?ان وحش? و غارتگر و ب? فرهنگ و در مقابل ?ونان?ان، مردمان? فداکار و دلاور نشان داده م? شوند.
 
دو/ و?ژگ? دوم که عدالت را توسط رسانه ها خدشه دار م?کند تبع?ض و دوگانگ? است.
 
اگر ظلم و ستم زشت است، در همه جا? دن?ا با?د

اگر احترام به عقا?د و باورها? ب? خدا?ان و حت? همجنسگرا?ان لازم است چطور از کنار توه?ن به پ?امبر? که پ?شوا? ?ک م?ل?اردو ششصد م?ل?ون مسلمان است، آن هم توسط کش?ش? ک?نه توز به آسان? م?گذر?م.

زشت شمرده شود
 
اگر زندان? کردن ب?گناهان محکوم است، با?د در همه دن?ا محکوم شود
 
اگر حقوق اقل?ت ها با?د رعا?ت شود با?د در همه کشورها محترم شمرده شود، نم?شود در ?ک جا ا?ن ظلمها را بب?ن?م و در جاها? د?گر چشم بر آنها بپوش?م
 
تبع?ض و دوگانگ? در اخبار و گزارشها? رسانه ها و در محصولات فرهنگ? هنرمندان جهان به وفور د?ده م?شود
 
اگر حقوق بشر در سور?ه مورد توجه است، چرا در بحر?ن فراموش م? شود
 
اگر حقوق بشر و آزاد? ها? انسان? در سور?ه مورد توجه است، چطور در کشورها? د?گر نظ?ر بحر?ن با زندانها?? پر از مخالفان فراموش م? شود.
 
اگر اشغال و تجاوز سرزم?ن ها، از جمله اشغال کو?ت توسط صدام محکوم است، و همه دن?ا با?د به کمک مردم کو?ت بشتابند چطور در برابر سالها اشغال ا?ران توسط همان صدام ، اقدام مشابه? صورت نم? گ?رد.
 
اگر ا?ران نبا?د انرژ? هسته ا? داشته باشد چرا اسرائ?ل م?‌تواند
 
اگر ا?ران نبا?د انرژ? هسته ا? داشته باشد چرا حکومت اسرائ?ل م?تواند ???کلاهک اتم? در انبار ها? خو?ش پنهان کند و اجازه ه?چ بازرس? به ه?چ نهاد? ب?ن الملل? ندهد.
 
اگر تخر?ب مجسمه تار?خ? بودا در بام?ان افغانستان با?د در تمام جهان شور? برانگ?زد چطور تخر?ب حرم تار?خ? و مذهب? سامرا در عراق چن?ن عکس العمل? را بر نم? انگ?زد.
 
چرا آزاد? مذاهب در عربستان سعود? فراموش م? شود
 
اگر در مورد آزاد? مذاهب در ا?ران حرفها زده م?شود، چرا در عربستان سعود? هم?ن موضوع فراموش م? شود.
 
اگر برا? ستمها?? که بر اقل?ت مس?ح? دارفور سودان م?رود ، خبرها و گزارش ها ته?ه م?شود با?د در برابر جنا?ات? که بر سر اقل?ت ش?ع? پاراچنار پاکستان هم م? آ?د ،کار? کن?م.
 
اگر احترام به عقا?د و باورها? ب? خدا?ان و حت? همجنسگرا?ان لازم است چطور از کنار توه?ن به پ?امبر? که پ?شوا? ?ک م?ل?اردو ششصد م?ل?ون مسلمان است، آن هم توسط کش?ش? ک?نه توز

به "اشغال و تجاوز" نام آزادساز? م?‌دهند و به" قتل و ترور" عنوان نجات و رستگار? هد?ه م?‌کنند و "تحر?م و فشار" معنا? آزاد? و عدالت به خود گرفته است و همه ا?نها به مدد و همراه? هنر و قدرت ب? نظ?ر رسانه ها? امروز ممکن است.

به آسان? م?گذر?م.  
تا هنگام? که و?ژگ? دروغ و تبع?ض در رسانه ها و دست اندر کاران هنر مورد استفاده قرار م?گ?رد و افکار عموم? جهان ?کسو?ه هدا?ت شود ، عدالت و انصاف در مرحله حرف باق? م?ماند و به عمل در نم? آ?د.
 
آقا?ان و خانمها
 
خداوند در قرآن، کتاب آسمان? ما ، بارها در مذمت دروغ و دروغ پردازان سخن گفته است:
 
برا? نمونه به سوره نحل آ?ه ???اشاره م?کنم که م?گو?د.
 
تنها آنان دروغ پرداز? م?کنند که به آ?ات خدا ا?مان ندارند و آنان خود دروغ گو?انند.
 
در عهد عت?ق کتاب امثال سل?مان باب ??آ?ه ??به بعد م?گو?د:
 
وقت? حق?قت را م?گو?? "عدالت " انجام م?شود ول? دروغ عدالت را ز?ر پا م? گذارد.
 
امر دروغ کوتاه است اما راست? تا ابد استوار م? ماند.
 
عدالت و راست? ،راه زندگ? و نادرست?، راه مرگ و نابود? است.
 
در د?دگاه اد?ان اله? ، نم?توان ه?چ عدالت? را بر پا کرد در حال? که دروغ و ناراست? رواج دارد.
 
اگر نگران ب? عدالت? در جهان هست?م ، چه خوب است ابتدا تعر?فمان را از عدالت روشن و مشخص کن?م.
 
متاسفانه تمام د?کتاتور ها? امروز جهان، همه ظلمها را به دروغ به نام عدالت به انجام م?رسانند.
 
عدالت? که من در رفتار و منش پ?امبر اسلام د?دم در ه?چ فرمانروا?? ند?ده ام
 
من چند سال? است که بخاطر ساخت ف?لم? درباره پ?امبر اسلام محمد (ص)، الزاما به مطالعه جد? در زندگ? پ?امبران و به و?ژه پ?امبر اسلام رو? آورده ام . ا?ن مطالعه مرا به ?ق?ن? مجدد رسانده است که عدالت در جهان فقط در پرتو تعال?م انب?ا? خداوند که راست? و حق?قت درون ما?ه آن است، م?سر خواهد شد.
 
عدالت? که من در رفتار و منش پ?امبر اسلام د?دم در ه?چ فرمانروا? دن?ا?? ند?ده ام . وقت? به ?اران نزد?ک او نگاه م?کنم و فق?ر و غن? و عرب و غ?ر عرب ، س?اه و سف?د را در کنار هم م?ب?نم ، معنا? عدالت واقع? را درک م?کنم.
 
به سراغ کتاب آسمان? او قرآن م?روم و بدور از ا?ن دن?ا? پر از دروغ ، چن?ن م? خوانم:
 
ا?

 

اگر در مورد آزاد? مذاهب در ا?ران حرفها زده م?شود، چرا در عربستان سعود? هم?ن موضوع فراموش م? شود.

کسان? که ا?مان آورده ا?د ، نگاهداران و ق?ام کنندگان به عدالت باش?د و برا? خدا شهادت و گواه? راست ده?د . اگر چه ا?ن گواه? به ز?ان خود شما ?ا پدر و مادر و نزد?کان شما باشد چه غن? باشند چه فق?ر. خداوند سزاوارتر است تا حقوق آنها را رعا?ت کند.
 
از هوا و هوس پ?رو? نکن?د تا مبادا از مس?ر عدالت دور شو?د و اگر حق و حق?قت را تحر?ف کن?د و از آشکار ساز? آن سر بپ?چ?د، خداوند به آنچه انجام م? ده?د، آگاه است. (نسا ???)
 
ا?ن جا هم سخن از همراه? عدالت و راست? است
 
به سخن ترب?ت شده حضرت محمد (ص) ، ?عن? حضرت عل? عل?ه السلام نگاه م?کنم و م?ب?نم که در فرما?ش به فرماندار مصر ، مالک اشتر ، م? گو?د:
 
ا? مالک، مردم تو دو دسته اند ؛ ?ا برادران تو در اعتقادند ?ا همنوعان تو در خلقت اند ؛ پس با?د به هر دو گروه مهربان? کن? و محبت ورز?
 
عدالت را ا?نگونه در کلام جانش?ن پ?امبر م?ب?نم
 
عدالت? که به فطرت انسان? نزد?ک است.
 
عدالت? که غبار روزگاران آن را ت?ره و تار نم? کند؛
 
عدالت? که ، رهبر مکتب اهل ب?ت عل? ، از شدت رعا?ت آن ترور م?شود و به شهادت م?رسد.
 
در روزگاران ما پ?امبران اله? د?گر ن?ستند تا مردم را به خ?ر و ن?ک? و عدالت دعوت کنند.
 
ما س?نماگران ،هنرمندان و اصحاب رسانه م?توان?م در نبود پ?امبران ،پ?ام رسان عدالت و ن?ک? باش?م.به شرط? که از دروغ ،تبع?ض و ناراست? پره?ز کن?م.
 
پ?ش از ما در دن?ا? س?نما ، بزرگان? چون دس?کا در دزد و دوچرخه، فل?ن? در جاده ، کوروساوا در هفت سامورا?? و جان فورد در خوشه ها? خشم و بس?ار? د?گر چن?ن کرده اند؛ ما ن?ز م?توان?م.
 
سخن را با پ?ام کس? به پا?ان م?رسانم که خود و ?ارانش در صحرا? کربلا هزارو چهارصد سال پ?ش به ظلم و ستم کشته شده اند و سرها?شان به بالا? ن?زه رفت. پ?ام آن روز او، پ?ام امروز برا? همه ماست که:
 
اگر د?ن ندارد و از روز ق?امت نم? هراس?د، لااقل آزاده باش?د.

والسلام