سن ازدواج
پ?امبر اکرم (ص) اصرار داشتند جوان ها زود ازدواج کنند. ما هم با?د در جامعه خودمان ا?ن را رواج ده?م. جوان ها با?د در سن مناسب، وقت? که از دوران جوان? خارج نشدند، در همان حال گرم? و شور و شوق، با?د ازدواج کنند. ا?ن بر خلاف تلق? و برداشت خ?ل? از افراد است که خ?ال م? کنند ازدواج ها? دوران جوان?، ازدواج ها? زودرس است و ماندگار ن?ست. درست برعکس است. ا?نطور ن?ست، اگر درست صورت بگ?رد ازدواج ها? بس?ار ماندگار و خوب? خواهد بود و زن و شوهر کاملا با هم صم?م? خواهند بود.(79.12.23)
کفو هم بودن
عمده مسائل در باب کفو، عبارت است از ا?مان، ?عن? هر دو مومن دارا? تقوا و پره?زگار? و هر دو معتقد به مبان? اله? و اسلام? و عامل به آنها باشند. ا?ن که تأم?ن شد بق?ه چ?زها اهم?ت? ندارد. وقت? تقوا و پاکدامن? و طهارت دختر و پسرمعلوم شد، سا?ر چ?زها را خدا? متعال تأم?ن م? کند.(72.6.11)
دنبال ا?ده آل نباش?د
دخترها و پسرها به دنبال ا?ده آل نبا?د باشند. در امر ازدواج ه?چکس ا?ده آل ن?ست. با?د بسازند و زندگ? کنند چون مرد ا?ده آل ب? ع?ب و زن ا?ده آل ب? ع?ب در ه?چ کجا? عالم پ?دا نم? شود و ا?ن نبا?د موجب سرد? در ازدواج شود. (78.1.24)
مع?ارها? اص?ل
اگر چنانچه کس? به خاطر مال و جمال ازدواج کند، طبق روا?ت ممکن است خدا? متعال مال و جمال را به او بدهد و ممکن هم هست که ندهد. اما اگر برا? تقوا و عفاف قدم بگذارد و ازدواج بکند، خدا? متعال به او مال هم خواهد داد، جمال هم خواهد داد. ممکن است کس? بگو?د جمال اعطا کردن? ن?ست، ?ک کس? ?ا جمال دارد ?ا ندارد! معنا?ش ا?ن است که چون جمال در چشم شما و در دل شما و درنگاه شماست، اگر انسان کس? را که خ?ل? جم?ل هم نباشد دوست داشت، او را جم?ل م? ب?ند. وقت? کس? را دوست نداشت هر چقدر هم جم?ل باشد به نظر او جم?ل نم? آ?د.(77.10.13)
لحظه آرامش همسر
انسان در تلاطم ها? زندگ? که ناش? از برخوردها? ناگز?ر است، به دنبال ?ک فرصت م? گردد تا به آن پناه ببرد. اگر ?ک زوج باشند در ا?ن تلاطم ها به ?کد?گر پناه م? برند. مرد در کشاکش زندگ? مردانه خود، احت?اج به ?ک لحظه آرامش دارد تا بتواند راه را ادامه دهد. آن لحظه آرامش ک? است؟ همان وقت? است که او در مح?ط سرشار از محبت و عطوفت خانوادگ?ش قرارم? گ?رد. با همسر خود که به او عشق م? ورزد، با اوست. درکنار اوست. وقت? با همسر خود مواجه م? شود، ا?ن همان لحظه آسا?ش و آرامش است که قبل از ازدواج م?سر نم? شود. زن هم در کشاکش زندگ? زنانه خود، با بحران مواجه م? شود. روح زن ظر?فتر است. ب?شتر به آرامش، آسا?ش، تک?ه کردن و به ?ک شخص مطمئن احت?اج دارد. او ک?ست؟ او شوهر است. آرامش? که همسر به همسر خود م? دهد ه?چ کس د?گر? نم? تواند بدهد.(81.6.6)
مهر?ه سنگ?ن مال جاهل?ت است
خود آن کس? که مشرع مهر است که نب? اکرم باشد، که از همه کائنات بالاتر است و دختر مطهره و عز?ز او که از همه زنان عالم از اول?ن و آخر?ن بالاتر است و شوهر او که ام?رالمومن?ن (ع) باشد که از جم?ع خلائق از اول?ن تا آخر?ن بعد از پ?امبر (ص) بالاتر است، برا? ا?ن دو نفر که جوان و ز?با بودند، عنوان داشتند و محترم بودند و اول شخص مد?نه بودند. د?د?د پ?غمبر چقدر مهر قرار داد؟ پ?امبر آمد همه رسومات غلط را شکست چون مانع ازدواج م? شود. اگر کس? برا? دختر خود اهم?ت قائل است، ?ا دختر? برا? خود ارزش قائل است راهش ا?ن ن?ست که بگو?د مهر?ه ما را ز?اد کن?د. کسان? که مهر?ه دخترشان را برا? احترام به او بالا م? برند، اشتباه م? کنند. ا?ن احترام ن?ست. ا?ن ب? احترام? است. برا? ا?نکه دخترتان را درحد ?ک کالا? قابل مبادله تنزل م? ده?د. مهر?ه سنگ?ن مال دوران جاهل?ت است. من گمان م? کنم ا?ن مهر?ه حضرت زهرا(س) ا?نقدر کم بوده و همه اهل ب?ت به مهرکم "مهرالسنه" مق?د بودند. ا?ن ?ک جنبه نماد?ن داشت برا? ا?ن که ب?ن مردم مبنا و پا?ه ا? باشدبرا? عمل به آن.(77.8.11)
مهر?ه مانع طلاق است؟
بعض? خ?ال م? کنند مهر?ه سنگ?ن به حفظ پ?وند زناشو?? کمک م? کند. ا?ن خطاست، اشتباه است. ه?چ مهر?ه سنگ?ن? مانع طلاق نم? شود و نشده است. اگرخدا? ناکرده زن و شوهر نااهل باشند، مهر?ه سنگ?ن ه?چ معجزه ا? نم? تواند بکند. آن چ?ز? که مانع طلاق م? شود، اخلاق و رفتار است، رعا?ت مواز?ن اسلام? است.73.9.2)
ماجرا? 14 سکه؟
ا?نکه م? ب?ن?د ما گفته ا?م 14 سکه طلا را ب?شتر عقد نم? کن?م، نه برا? ا?ن است که 14 سکه ب?شتر اشکال? در ازدواج ا?جاد م? کند، خ?ر. 14 هزار سکه هم باشد ازدواج ا?راد? ندارد. ا?ن برا? ا?ن است که جنبه معنو? ازدواج غل?ه کند بر جنبه ماد?. مهر?ه هر چه کمتر باشد به طب?عت ازدواج نزد?ک تر است.(71.1.5)
رمز بقا? زندگ?
معنا? سازگار? ا?ن است که زن و مرد با هر وضع?ت? هست و پ?ش آمده است بسازند. خوب ممکن است دو نفر? که تا به حال با هم زندگ? نکرده اند ممکن است از هم ?ک ناسازگار? ها?? بب?نند، آ?ا با?د از هم دلسرد شوند و بگو?ند ا?ن مرد ?ا ا?ن زن به درد من نم? خورد؟ نه، سازش کار? در مح?ط خانواده جز واجبات است. نبا?د زن و شوهر تصم?م بگ?رند که خودشان هر چه گفتند همان شود. نه! با?د بنا داشته باشند با هم سازگار? کنند. اگر د?د?د مقصود شما تأم?ن نم? شود مگر با کوتاه آمدن، کوتاه ب?ا??د. ا?ن سازگار? در زندگ? اساس بقا زندگ? است.(78.4.9)
معنا? قوامون عل? النسا
به ه?چ عنوان نم? توان?م بگو??م شوهر و ?ا زن کدام?ک سهم ب?شتر? دارد. هر دو به ?ک اندازه در حفظ بن?ان خانواده نقش دارند. هر دو در مقابل هم مسئولند. ما د?ده بود?م که گاه? مرد، زن را موجود درجه دو حساب م? کرد، اما موجود درجه دو ندار?م. هر دو مثل همند و ازحقوق برابر? در زندگ? برخوردارند. مگر در جا?? که خدا? متعال ب?ن زن ومرد فرق گذاشته که آن هم رو? مصلحت? است و به نفع مرد و به ضرر زن ن?ست. آ?ه الرجال قوامون عل? النسا ?عن? سرپرست? امور خانه بر عهده مرد است و مرد با?د برود کار کند. زن هر چه ثروت دارد برا? خودش است و زن و مرد با?د مانند دو شر?ک و رف?ق با هم زندگ? کنند. (79.6.28)
۹۱/۰۷/۲۶
۲۶ مهر ۹۱ ، ۰۴:۰۹

سلام خداقوت
چطور م?شه برا? خطبه عقد پ?ش اقا رفت؟آقا هنوزم خطبه عقد م?خونن؟
چه روزا??؟
من از تو پلاس امدم ا?نجا

با سلام و خدا قوتدر صورت امکان و در راستا? نشر فرهنگ والا? عفاف و حجاب کد لگو? وبلاگ ما را در کنار د?گر همسنگران مجاز? وبلاگ خو?ش قرار ده?د.(زارع-علاقمند به مد?ر?ت رسانه!)