به گزارش پا?گاه اطلاع رسان? آثار حضرت آ?ت‌الله مصباح ?زد?، رئ?س مؤسسه آموزش? و پژوهش? امام خم?ن?(ره) در د?دار با جمع?ت ره‌پو?ان انقلاب اسلام?، گفت: در سا?ه پ?روز? انقلاب، اشخاص و گروه‌ها?? رشد و پرورش ?افته‌‌اند که در مقا?سه با نظا?ر و اقران خود در کشورها? د?گر، شب?ه نور و ظلمت‌اند. هر ?ک از ر??س جمهورها? پس از انقلاب که بعض? از آن‌ها اشتباهات قابل توجه? هم داشتند، را نم?‌توان?م از لحاظ فکر?، اخلاق?، س?اس? و انسان? با اقران آن‌ها در کشورها? د?گر مقا?سه ‌کن?م. م?‌ب?ن?م که ر??س‌جمهورها? برخ? از کشورها? اروپا?? چه مفاسد مال?، ادار? و اخلاق? به بار آورده‌اند؛ در حال?‌که الحمدلله حت? کسان? که ب?شتر?ن اشکالات را بر آن‌ها وارد م?‌دان?م از چن?ن زشت?‌ها و آلودگ?‌ها?? مبرا هستند.
استاد حوزه علم?ه در ادامه،اختلافات ب?ن اشخاص و گروه‌ها را به سه دسته تقس?م کرد و افزود: گاه? اختلافات در تفاوت‌ها? فرد? است؛ اختلافات? در شخص?ت، عواطف و نوع برقرار? روابط انسان? و اجتماع?. ا?ن اختلافات موجب بروز تضاد نم?‌شود.البته هر شخص? با و?ژگ?‌ها? خود موقع?ت خاص? را لازم دارد تا بتواند مؤثر باشد. در واقع و?ژگ?‌ها? متفاوت شخص?ت? افراد، ا?ن زم?نه را فراهم م?‌کند که هر فرد بتوانداز عهده مسؤول?ت‌ها? خاص? برآ?د. فرد? برا? مد?ر?ت جنگ بس?ار مطلوب بوده، اما هم?ن فرد شا?د مد?ر فرهنگ? ?ا اقتصاد? کارآمد? نباشد.
آ?ت‌الله مصباح ?زد?، نوع د?گر اختلاف را اختلاف در فهم و تشخ?ص برشمرد و خاطر نشان کرد: ا?ن نوع اختلاف منجر به تضاد در عمل م?‌شود. برا? مثال، دو پزشک ممکن است در ?ک مورد دو تشخ?ص متضاد داشته باشند. ?ک? م?‌گو?د ب?مار با?د دارو?? را بخورد و د?گر? م?‌گو?د همان ب?مار نبا?د آن دارو را بخورد.
ا?شان از اختلاف خواسته‌ها و گرا?ش‌ها? شخص? و گروه?،به عنوان نوع سوم اختلافات ?اد کرد و گفت:وقت? دو نفر درست فکر کنند،هر دو به ?ک نت?جه مشابه م?‌رسند، اما گرا?ش‌ها، تما?لات، وابستگ?‌ها و دل‌بستگ?‌ها? آنان ممکن است مانع درست فکر کردنشان شود وبه واسطه علاقه‌ها? شخص? و پ?ش‌داور?‌ها، ممکن است هر ?ک از آنها ع?ب‌ها? خود را هنر و هنرها? د?گران را ع?ب بب?ند. به تعب?ر فرهنگ اسلام? ا?ن نوع اختلاف براساس هواها و خواهش‌ها? نفسان? شکل م?‌گ?رد.
آ?ت‌الله مصباح ?زد? اختلاف نوع اول را سبب پ?شرفت جامعه در ابعاد گوناگون دانست و ب?ان کرد:در ا?ن خصوص وظ?فه ما ا?ن است که افراد و توانمند?‌ها? آنها را شناسا?? کن?م تا هرکس در جا?گاه و موقع?ت? که و?ژگ?‌ها? شخص?‌‌اش اقتضا? آن را دارد، قرار گ?رد.
و? ?ک? از دلا?ل اختلافات در حوزه تشخ?ص را کوتاه? کردن در امر تحق?ق برشمرد و گفت: در ا?ن‌جا وظ?فه ا?ن است که در مطالعه، تحق?ق، بررس? و مشورت کوتاه? نشود و هر روز بر دانسته‌ها? خود ب?افزا??م.
آ?ت‌الله مصباح ?زد? در ادامه افزود: گاه? منشأ اختلافات در حوزه تشخ?ص، کوتاه? کردن، تبع?ت از هوا? نفس و علا?ق شخص? ن?ست. در ا?ن‌جا با?د ادب اسلام? را رعا?ت کرد، نظر?ه افراد را محترم دانست، و به بهانه ا?ن‌که آن نظر مخالف د?دگاه ما است نبا?د طرف مقابل را متهم و با برخورد هجوم? او را طرد کن?م؛ در چن?ن مورد? با?د مدارا و تولرانس داشت.
استاد اخلاق حوزه علم?ه با اشاره به حد?ث? از امام عل? عل?ه السلام خاطرنشان کرد: مؤمن در هر کار اشتباه پ?ش از فرافکن?، ابتدا با?د نقش و سهم خود را مورد کاوش قرار دهد. هوا? نفس هم?شه داد نم?‌زند من وسوسه ش?طانم و اغلب با عناو?ن? مثل وظ?فه شرع? و تکل?ف واجب خودنما?? م?‌کند، در حال?‌که اگر ر?شه ا?ن حرف‌ها بررس? شود، در بس?ار? از موارد رد پا? منافع شخص? د?ده م?‌شود.
ا?شان با تأک?د بر لزوم دقت در انتخاب افراد و پره?ز از ملاک قراردادن ظواهر در انتخاب افراد، گفت: وقت? کار? مربوط به شخص است و به جامعه لطمه نم?‌زند، نبا?د در آن دخالت کرد و با?د اشتباهات را حمل بر صحت کرد. اما حمل بر صحت در خصوص اشتباهات? که به جامعه ضرر م?‌رساند ?عن? خودکش?. غ?بت کردن از کسان? که جامعه را به خطر م?‌اندازند نه تنها جا?ز است، بلکه از موارد وجوب غ?بت است.
و? در ادامه افزود: ما با?د در انتخاب افراد دنبال خوب‌تر?ن باش?م و به کس? رأ? ده?م که به سود اسلام باشد، نه منفعت ما، ضمن ا?ن‌که شا?د هر آدم خوب? برا? هر کار? مناسب نباشد.
آ?ت‌الله مصباح ?زد? با اشاره به موضوع‌گ?ر?‌ها? همسر پ?امبر صلوات‌الله عل?ه در مقابل امام عل? عل?ه‌السلام و دعا? پ?امبر در حق زب?ر ب?ان کرد: توقع ا?ن‌که مناصب دولت? را به کس? بده?م که به ه?چ‌رو? اشتباه نکند، توقع ب?‌جا?? است. هم‌چنان‌که نبا?د توقع داشته‌باش?م کس? که انتخاب م?‌کن?م، در آ?نده اصلاً اشتباه نکند و ?ا حت? دچار خطا? عمد? نشود. اما آنچه با?د در انتخاب افراد به آن توجه داشته باش?م ا?ن است که بفهم?م آن فرد چه نگاه? به د?ن دارد؟ آ?ا ولا?ت فق?ه را حقه‌ا? م?‌پندارد که برا? فر?ب مردم به کار م?‌رود؟ ?ا نه، مشروع?ت خود را در گرو تبع?ت از آن م?‌داند.
ا?شان هوا? نفس را حساس‌تر?ن و خطرناک‌تر?ن مسأله‌ا? دانست که جامعه و امت اسلام? را تهد?د م?‌کند و افزود: خوشبختانه خداوند متعال برا? مبارزه با هوا? نفس، راه‌کار و?ژه‌ا? برا? ش?ع?ان در نظر گرفته و آن توسل به اهل ب?ت عل?هم السلام است.
و? در ادامه گفت: اگر همه دن?ا هم ا?ن مسأله را نپذ?رند، ما و شما به خوب? درک م?‌کن?م که پ?روز? ا?ن انقلاب مرهون توسل به س?دالشهدا عل?ه السلام است. ب?‌ترد?د، آدم? با توکل به خدا و توسل به اهل‌ب?ت عل?هم‌السلام در نم?‌ماند و مگر م?‌شود خداوند? که فرمود ا? بنده مرا وک?ل خو?ش قرار بده، بنده را واگذارد؟
عضو خبرگان رهبر? در پاسخ به ا?ن پرسش که با توجه به تشک?لات‌گر?ز? ن?روها? انقلاب، توص?ه شما برا? کادرساز? برا? حفظ نظام چ?ست، گفت:
اصل ا?ن ا?ده که انسان‌ها با هم همکار? داشته باشند، از ن?روها? هم استفاده کنند و ا?ن هم‌افزا?? باعث تصاعد هندس? ن?روها شود،?ک اصل اسلام? است و ب?شتر?ن دستورات اسلام مبتن? بر مشارکت، تعاون، فعال?ت‌ها? اجتماع? و هم‌گرا?? است.
ا?شان در ادامه با اشاره به س?ره پ?امبر صلوات‌الله عل?ه در استفاده از عطر، گفت: برخ? از توص?ه‌ها? د?ن، مثل س?ر نخوردن در روز جمعه و ... و توجه اسلام به ا?ن‌گونه ر?زه‌کار?‌ها دل?ل? بر تأک?د ا?ن د?ن بر ارتباط افراد جامعه با ?ک‌د?گر و هم‌گرا?? است.
ا?شان در پا?ان با اشاره به تشک?ل و انحلال حزب جمهور?، الگوگ?ر? از مفهوم حزببه معنا? غرب? آن را ?ک? از آفت احزاب دانستند و گفتند: اگر مراد از تشک?لات و تعاون ا?ن باشد که همه، ن?روها? فکر? خود را با اخلاص برا? تبادل دانش‌ها و امکانات در اخت?ار د?گرانقرار دهند، بدون شک ا?ن همان نظر اسلام است و بر هم?ن اساس شه?د بهشت? فرمود: حزب معبد است. اما اگر در حزب، قدرت‌طلب? برخ? افراد سبب د?کتاتور? شود، چن?ن حزب? به ه?چ‌رو? مطلوب ن?ست.
گفتن? است ا?ن د?دار ب?ست و نهم آبان‌ماه در محل مؤسسه آموزش? و پژوهش? امام خم?ن? رحمه‌الله عل?ه برگزار شد.