وبلاگ شخصی محسن دوباشی

پاتوق نوآوری و پیشرفت ایران

شیخ طوسی در جلد چهارم تهذیب الاحکام نقل کرده است که در دوران حکومت امیرالمؤمنین، مردم پس از 28 روز، هلال عید فطر را مشاهده کردند. امام (علیه‎السلام) به منادی دستور داد به مردم اعلام کند که ماه رمضان 29 روزه بوده است و یک روز روزه قضا بگیرند که ظاهرا در آن سال، اول ماه رمضان هوا ابری بوده و ماه دیده نشده است. از این‎رو مردم شعبان را کامل و 30 روز حساب کرده بودند و در پایان ماه رمضان با رؤیت هلال در شب 29 معلوم شده است که ماه شعبان نیز 29 روزه بوده و مردم یک روز از آغاز رمضان را روزه نگرفته‎اند، از این‎رو حضرت امیر دستور دادند یک روز روزه قضا شود. این ماجرا را ابوریحان بیرونی نیز از کتاب‎های زیدیه نقل کرده است. میرزای قمی نیز در «غنائم» می‎گوید مکررا در زمان ما اتفاق افتاد که مردم 28 روز روزه، و روز 29 را عید گرفتند، کما این‎که چند سال پیش نیز در ایران مردم 28 روز روزه گرفتند.



در تاریخ ابن قاضی شُهبه در ضمن حوادث ماه رمضان سال 796 آمده است: در این ماه موضوع غریبی اتفاق افتاد و آن این‎که: قاضی حنبلی اثبات و اعلام کرد که اول ماه رمضان سه شنبه است. مردم شب چهارشنبه به جست‎وجوی هلال رفتند ولی دیده نشد. عصر روز چهارشنبه، قضات هشت‎گانه برای مراسم سلام بر سلطان وارد شدند. سلطان از قاضی حنبلی درباره کیفیت اثبات ماه رمضان پرسید. قاضی گفت: دو نفر نزد من شهادت دادند. سلطان دچار شک و شبهه شد و پرسید اگر شب پنج‎شنبه هم دیده نشود، تکلیف چیست؟ و سخن بالا گرفت.



در سال 1393 قمری در قطر، از یکی از شهرها خبر رسید که شب جمعه هلال رؤیت شده و روز جمعه عید است. رادیو هم مردم را به افطار روز جمعه دعوت کرد و مردم نیز جمعه را عید گرفتند، ولی در شب دوم یعنی شب شنبه هم قطعا ماه دیده نشد و تنها در شب سوم، یعنی شب یکشنبه عده‎ای تیزبین آن را به شکلی ضعیف دیدند که 25 یا 30 دقیقه در افق پیدا بود. از این‎رو مردم مضطرب شدند و یقین پیدا کردند که روز جمعه و ترجیحا روز شنبه از ماه مبارک رمضان بوده است.



مفتی قطر می‎نویسد: در سال 1400 بی‎جا و برخلاف واقع و بر اساس شهادت دروغ رؤیت هلال در شب دوشنبه اعلام شد، در حالی‎که شب دوشنبه و نیز شب سه‎شنبه کسی ماه را ندید و معلوم شد این شهادت باطل بوده است و مردم تنها در شب چهارشنبه، ماه را دیدند و برای همه معلوم شد که ادعای رؤیت شب دوشنبه دروغ محض بوده است.



شورای عالی قضایی عربستان هفت سال پیش، روز چهارشنبه برابر با دی‎ماه 1383 را روز اول ذی‎الحجه 1425 اعلام کرد. روزنامه‎ها و رادیو و تلویزیون عربستان نیز روز چهارشنبه را اول ماه دانستند، ولی ناگهان عصر جمعه برابر با سوم ماه، شورای عالی قضایی عربستان اعلام کرد که جمعه چهارم ماه و روز سه‎شنبه اول ماه بوده است.



در زمان مرحوم آیت‎الله حاج آقا حسین بروجردی نیز روزی هلال برای آیت‎الله سیداحمد خوانساری در تهران اثبات شد و ایشان اعلام عید کرد، ولی برای آیت‎الله بروجردی ثابت نشده بود. عده‎ای از بزرگان علمای تهران برای رعایت حرمت مرحوم خوانساری - و این‎که اگر آیت‎الله بروجردی اعلام عید نکند، شخصیت ایشان مخدوش می‎شود - نزد آیت‎الله بروجردی آمدند و ایشان هم به اعتماد آیت‎الله خوانساری و برای حفظ حرمت ایشان بعدازظهر اعلام عید کردند.



ابن خلکان گوید: گروهی از مردم استهلال می‎کردند، انس بن مالک، خادم رسول‎الله که نزدیک به 100 سال داشت و نیز ایاس بن معاویه که معروف به کیاست و زیرکی بود، در بین مردم بودند، در این‎حال ناگهان انس بن مالک گفت: من هلال را دیدم، آن‎جاست! و با دستش به آن اشاره می‎کرد ولی مردم هلال را نمی‎دیدند. ایاس بن معاویه آمد و دستی به چشمان انس کشید و گفت: اباحمزه! نگاه کن ببین چه می‎بینی؟ انس بن مالک گفت: الان چیزی نمی‎بینم. و مردم دانستند که انس تار مویی را جلو چشمش هلال پنداشته است.



شیخ محمد جواد مغنیه در کتاب الفقه علی المذاهب الخمسه می‎گوید: در سال 1939 میلادی عیدقربان در مصر دوشنبه بود، در عربستان سعودی سه شنبه و در بمبئی چهارشنبه! وی همچنین می‎گوید: در سال 1964 یکی از مراجع نجف و مقلدانش روز جمعه را عید گرفتند و مرجع دیگری نیز در نجف اشرف روز شنبه را عید اعلام کرد.



مرحوم آیت‎الله سیدمحمد حسینی تهرانی، درباره عید فطر 1396 و اختلاف فتوای مرحوم آیت‎الله خویی با مشهور فقها، از اختلاف و دو دستگی انتقاد می‎کند و این تشتت و آثار جانبی آن باعث شد مرحوم تهرانی، طی سه نامه، مبنای آیت‎الله خویی را نقد کند و از ایشان بخواهد از این نظر، عدول یا حداقل احتیاط کند. آیت‎الله خویی هم به دو نامه از این نامه‎ها پاسخ داده و بر نظر خود اصرار ورزیدند و پیشنهاد مرحوم تهرانی مبنی بر عدول از فتوا به احتیاط را هم نپذیرفتند.



شیخ یوسف قرضاوی نیز در همین راستا می‎نویسد: آغاز ماه رمضان 1409 را برخی کشورها پنج‎شنبه، برخی جمعه و برخی شنبه گرفتند. وی همچنین در گفت‎وگویی با شبکه الجزیره در روز یکشنبه پنجم ماه رمضان 1418 اظهار داشت: من در آمریکا دیدم این اختلاف از کشورهای اسلامی به مسلمانان آمریکا، بلکه حتی به داخل یک خانواده نیز سرایت کرده است. به‎طوری که شوهر روزه نبود، ولی همسرش روزه بود؛ فرزند افطار می‎کرد، ولی پدرش روزه‎دار بود. یکی به پیروی از پاکستان، دیگری به پیروی از عربستان و سومی به پیروی از مصر روزه می‎گرفت. آیا این عاقلانه است؟



در عید فطر سال 1419 در لبنان، اختلاف شدیدی در ثبوت عید بین شیعیان بروز کرد که بر اثر آن غوغایی برپا شد و لبنان معرکه عظیمی گشت! عده‎ای از شیعیان به استناد شهادت شهود، روز دوشنبه را و عده‎ای به استناد سخن منجمان که رؤیت هلال در عصر یکشنبه را غیرممکن می‎دانستند، سه‎شنبه را عید فطر اعلام کردند. در لبنان روزنامه‎ها و نشریات متعددی به این موضوع پرداختند و با مقالات علمی و گاه غیرعلمی هر یک از این دو گروه از نظر خود دفاع کردند؛ عین همین اختلاف و درست به همان دلیل در عید فطر 1424 در ایران نیز بروز کرد.



مرحوم آیت‎الله سیدمرتضی موحد ابطحی، درباره استادش عالم بزرگ آیت‎الله آقا سیدعلی نجف‎آبادی می‎گوید: سالی برای ایشان هلال ماه رمضان ثابت شده بود و حکم به اول ماه کرد. عده‎ای از آقایان مخالفت کردند و حتی روی منابر به آن مرحوم ناسزا گفتند. عاقبت، همین بی‎اعتنایی‎ها و ناسزاگویی‎ها سبب مرگ ایشان شد.



نتیجه: همه این موارد نشان می‎دهد که این اختلافات، منحصر به زمان ما نیست منتها چون زمان ما زمان ارتباطات و دست‎رسی به رسانه‎هاست، اختلافات بیشتر برجسته یا نقل می‎شود.

  • محمد محسن دوباشی

نظرات  (۱)

سلام خوبی ؟ وبلاگ زیبایی داری اتفاقا من یه سایت دارم که خوشحال میشم باهات تبادل لینک بکنم . اگر تو هم مایل بودی منو به اسم بهترین های ایران لینک کن و بهم بگو تا منم با افتخار لینکت کنمwww.bestiran.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی