نویسندگان: آرت سیلوربلات، جین فری، باربارا فینان

مترجم: امیر یزدیان

انتشارات: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

کتاب «رویکرهایی به سواد رسانه‌ای»، رویکردهایی را برای مطالعه سواد رسانه‌ای ارائه می دهد. هدف این کتاب آشنا کردن دانشجویان با رویکرهای متنوع و نشان دادن راهبردهای متنوع برای فهم و درک مطالب رسانه‌ای است تا به آنان کمک کند تا از دریچه های مختلف به مطالب رسانه‌ای بنگرند.

در این کتاب به معرفی و تبیین تحلیل های متنوع می پردازد. «تحلیل ایدئولوژیک»، «تحلیل حسب حال گونه»، «تحلیل ارتباط غیر کلامی»، «تحلیل اسطوره شناختی» و «تحلیل عناصر تولید» از فصل‌های این کتاب است.

موضوعات مختلفی چون رویکرد ایدئولوژیک به سواد رسانه‌ای، رسانه‌های عمومی، مالکیت خصوصی و دولتی، بافت تاریخی، زاویه دید، فرض غیرمنطقی، جایگاه نسبی، تحلیل و بازسازی روایت، ارتباطات فاصله محور، چهره های اساطیری و تدوین از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

“رویکردهایی به سواد رسانه‌ای” نحوه عملیاتی کردن مفاهیم سواد رسانه‌ای را به ما نشان می‌دهد. مخاطب با مطالعه این اثر، با روش‌های پنج‌گانه تحلیلِ پیام‌های رسانه‌ای آشنا می‌شود.

نگارندگان کتاب کوشیده‌اند به منظور رویارویی با پیام‌های رسانه‌ای، نگاهی جامع به مخاطب ارائه دهند؛ از این روی، مخاطب با مطالعه این اثر قادر خواهد بود با جسارت بیشتری پا به دنیای رسانه‌ای ‌شده بگذارد و از حضور در چنین دنیایی بیشترین بهره و لذت را ببرد.